W ubiegłym tygodniu otrzymałem informację o tym, że nauczyciele wydają polecenia i zadają prace domowe dzieciom nie prowadząc zajęć dydaktycznych na odległość.
Rodzice po pracy zawodowej po południu prowadzą lekcje ze swoimi dziećmi zamiast przeznaczyć ten czas na inne obowiązki domowe i wypoczynek.
W celu sprawdzenia tych informacji poprosiłem dyrektorów jednostek oświatowych z terenu Gminy Osięciny o złożenie informacji popartej dowodami o sposobie i jakości nauczania na odległość.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra MEN od dnia 21 kwietnia 2020r. obowiązek szkolny w związku z pandemią musi być realizowany zadaniami, dostosowanymi do możliwości uczniów i środków technicznych.
Szkoły są dobrze wyposażone w komputery i środki audiowizualne aby zrealizować pod względem technicznym to zadanie.
W razie konieczności laptopy i inne pomoce naukowe mogą być wypożyczane przez nauczycieli. Gmina Osięciny zakupiła 75 tabletów celem wypożyczenia ich uczniom według potrzeb zgłoszonych przez dyrektorów.
W trakcie zorganizowanego spotkania dyrektorzy poinformowali o jakości realizacji nauczania zdalnego i problemach z tym związanych. Wymienili się doświadczeniami w organizowaniu pracy szkół w czasie pandemii. Dyrektor SP w Osięcinach poinformował że nie wszyscy nauczyciele w pełni dostosowali się do jego zarządzenia w sprawie "Procedury kształcenia na odległość" z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z dnia 6 kwietnia 2020r., jednak od dnia 20 kwietnia 2020 wszyscy nauczyciele w SP Osięciny prowadzą zajęcia dydaktyczne online.
Podczas spotkania wypracowano rekomendacje do nauczania zdalnego:
1. Plany nauczania z podaniem dnia, godziny i przedmiotu nauczania przekazać rodzicom uczniów
2. Umożliwić uczniom korzystanie z lekcji online. Zajęcia dydaktyczne online poprzedzić odnotowaniem obecności uczniów w celu monitorowania realizacji obowiązku szkolnego
3. Zajęcia dydaktyczne online należy skrócić stosownie do wieku uczniów a przerwy międzylekcyjne należy odpowiednio wydłużyć
4. W przypadkach zgłoszonych przez rodziców uczniów braku możliwości technicznych lub innych związanych ze stanem zdrowia uczniów możliwe jest stosowanie innych technik nauczania zdalnego
5. Podstawa programowa winna być realizowana i przystosowana do możliwości percepcyjnych uczniów (nawet można stosować minimalne wymagania)
6. Wypracować formę nadzoru nad organizacją i jakością pracy zdalnej w szkole i monitorować jej rezultaty
7. Ograniczyć do niezbędnego minimum zadawanie prac domowych uczniom.
Doskonalenie technik nauczania zdalnego jest konieczne aby pomóc uczniom w opanowaniu niezbędnej wiedzy i umiejętności na danym poziomie edukacyjnym. Jest to szczególnie ważne w sytuacji kiedy wątpliwy jest powrót uczniów do szkół przed wakacjami. Pod znakiem zapytania stoi możliwość nauczania w tradycyjnej formie od nowego roku szkolnego.
Wyrażam nadzieję, ze poziom nauczania zdalnego wprowadzonego w szkołach na terenie Gminy Osięciny nie będzie odbiegał od poziomu nauczania w innych szkołach.
Katastrofa zdrowotna i możliwa katastrofa ekonomiczna czasu pandemii stawia przed nami wszystkimi nowe wyzwania, szczególnie nauczyć się żyć w nowej rzeczywistości.
Wójt Gminy Osięciny
Jerzy Izydorski
|