W ubieg艂ym tygodniu otrzyma艂em informacj臋 o tym, 偶e nauczyciele wydaj膮 polecenia i zadaj膮 prace domowe dzieciom nie prowadz膮c zaj臋膰 dydaktycznych na odleg艂o艣膰.
Rodzice po pracy zawodowej po po艂udniu prowadz膮 lekcje ze swoimi dzie膰mi zamiast przeznaczy膰 ten czas na inne obowi膮zki domowe i wypoczynek.
W celu sprawdzenia tych informacji poprosi艂em dyrektor贸w jednostek o艣wiatowych z terenu Gminy Osi臋ciny o z艂o偶enie informacji popartej dowodami o sposobie i jako艣ci nauczania na odleg艂o艣膰.
Zgodnie z Rozporz膮dzeniem Ministra MEN od dnia 21 kwietnia 2020r. obowi膮zek szkolny w zwi膮zku z pandemi膮 musi by膰 realizowany zadaniami, dostosowanymi do mo偶liwo艣ci uczni贸w i 艣rodk贸w technicznych.
Szko艂y s膮 dobrze wyposa偶one w komputery i 艣rodki audiowizualne aby zrealizowa膰 pod wzgl臋dem technicznym to zadanie.
W razie konieczno艣ci laptopy i inne pomoce naukowe mog膮 by膰 wypo偶yczane przez nauczycieli. Gmina Osi臋ciny zakupi艂a 75 tablet贸w celem wypo偶yczenia ich uczniom wed艂ug potrzeb zg艂oszonych przez dyrektor贸w.
W trakcie zorganizowanego spotkania dyrektorzy poinformowali o jako艣ci realizacji nauczania zdalnego i problemach z tym zwi膮zanych. Wymienili si臋 do艣wiadczeniami w organizowaniu pracy szk贸艂 w czasie pandemii. Dyrektor SP w Osi臋cinach poinformowa艂 偶e nie wszyscy nauczyciele w pe艂ni dostosowali si臋 do jego zarz膮dzenia w sprawie "Procedury kszta艂cenia na odleg艂o艣膰" z wykorzystaniem metod i technik kszta艂cenia na odleg艂o艣膰 z dnia 6 kwietnia 2020r., jednak od dnia 20 kwietnia 2020 wszyscy nauczyciele w SP Osi臋ciny prowadz膮 zaj臋cia dydaktyczne online.
Podczas spotkania wypracowano rekomendacje do nauczania zdalnego:
1. Plany nauczania z podaniem dnia, godziny i przedmiotu nauczania przekaza膰 rodzicom uczni贸w
2. Umo偶liwi膰 uczniom korzystanie z lekcji online. Zaj臋cia dydaktyczne online poprzedzi膰 odnotowaniem obecno艣ci uczni贸w w celu monitorowania realizacji obowi膮zku szkolnego
3. Zaj臋cia dydaktyczne online nale偶y skr贸ci膰 stosownie do wieku uczni贸w a przerwy mi臋dzylekcyjne nale偶y odpowiednio wyd艂u偶y膰
4. W przypadkach zg艂oszonych przez rodzic贸w uczni贸w braku mo偶liwo艣ci technicznych lub innych zwi膮zanych ze stanem zdrowia uczni贸w mo偶liwe jest stosowanie innych technik nauczania zdalnego
5. Podstawa programowa winna by膰 realizowana i przystosowana do mo偶liwo艣ci percepcyjnych uczni贸w (nawet mo偶na stosowa膰 minimalne wymagania)
6. Wypracowa膰 form臋 nadzoru nad organizacj膮 i jako艣ci膮 pracy zdalnej w szkole i monitorowa膰 jej rezultaty
7. Ograniczy膰 do niezb臋dnego minimum zadawanie prac domowych uczniom.
Doskonalenie technik nauczania zdalnego jest konieczne aby pom贸c uczniom w opanowaniu niezb臋dnej wiedzy i umiej臋tno艣ci na danym poziomie edukacyjnym. Jest to szczeg贸lnie wa偶ne w sytuacji kiedy w膮tpliwy jest powr贸t uczni贸w do szk贸艂 przed wakacjami. Pod znakiem zapytania stoi mo偶liwo艣膰 nauczania w tradycyjnej formie od nowego roku szkolnego.
Wyra偶am nadziej臋, ze poziom nauczania zdalnego wprowadzonego w szko艂ach na terenie Gminy Osi臋ciny nie b臋dzie odbiega艂 od poziomu nauczania w innych szko艂ach.
Katastrofa zdrowotna i mo偶liwa katastrofa ekonomiczna czasu pandemii stawia przed nami wszystkimi nowe wyzwania, szczeg贸lnie nauczy膰 si臋 偶y膰 w nowej rzeczywisto艣ci.
W贸jt Gminy Osi臋ciny
Jerzy Izydorski
|