Na
podstawie rządowego programu rodziny otrzymają raz w roku 300 zł
na każdego ucznia szkoły podstawowej, dotychczasowego gimnazjum, szkoły
ponadpodstawowej i dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej (z wyjątkiem szkoły policealnej i szkoły dla
dorosłych) - bez względu
na dochód.
Wnioski
będzie można złożyć już od 1 lipca do
dnia 30 listopada danego roku online:
- na
portalu Emp@tia (www.empatia.mrpips.gov.pl),
- za
pomocą systemów bankowości elektronicznej niektórych banków.
Wnioski w formie papierowej będą
przyjmowane od dnia 1 sierpnia danego roku do dnia 30 listopada
danego roku.
Ważne !!! Wnioski złożone po upływie
terminu 30 listopada pozostawia się bez rozpatrzenia.
Zgodnie z zapisem § 8 ust. 2 pkt.1 rozporządzenia
Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018r. w sprawie szczegółowych warunków
realizacji rządowego programu "Dobry start" - postępowania w sprawie tego
świadczenia prowadzone będą w jednostce organizacyjnej gminy,
której powierzono realizację świadczenia wychowawczego 500+.
Na terenie gminy Osięciny taką jednostką jest: Gminny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Osięcinach ul. Wojska Polskiego 14.
Świadczenie dobry start przysługuje:
- rodzicom,
opiekunom faktycznym, opiekunom prawnym, rodzinom zastępczym, osobom
prowadzącym rodzinne domy dziecka, dyrektorom placówek
opiekuńczo-wychowawczych, dyrektorom regionalnych placówek
opiekuńczo-terapeutycznych - raz w roku na dziecko;
- osobom
uczącym się - (oznacza to osobę pełnoletnią uczącą się w szkole,
niepozostającą na utrzymaniu rodziców w związku z ich
śmiercią lub w związku z ustaleniem wyrokiem sądowym lub ugodą
sądową prawa do alimentów z ich strony oraz osobę
usamodzielnianą, o której mowa w ustawie).
Ważne !!! Świadczenie dobry
start nie przysługuje na dziecko rozpoczynające roczne przygotowanie
przedszkolne.
Świadczenie dobry start przysługuje w związku
z rozpoczęciem roku szkolnego do ukończenia:
- przez dziecko
lub osobę uczącą się 20 roku życia;
- przez dziecko
lub osobę uczącą się 24 roku życia - w przypadku dzieci lub osób
uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.
Świadczenie dobry start przysługuje także
w przypadku:
- ukończenia
20 roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się przed rozpoczęciem
roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko lub
osoba ucząca się kończy 20 rok życia;
- ukończenia
24 roku życia przez dziecko lub osobę uczącą się
przed rozpoczęciem roku szkolnego w roku kalendarzowym,
w którym dziecko lub osoba ucząca się kończy 24 rok życia -
w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się
orzeczeniem o niepełnosprawności.
Jakie trzeba spełnić warunki, aby otrzymać świadczenie "Dobry start"?
Ustalenie
prawa do świadczenia dobry start oraz jego wypłata następują odpowiednio na
wniosek matki, ojca, opiekuna faktycznego, opiekuna prawnego, rodziny
zastępczej, osoby prowadzącej rodzinny domy dziecka, dyrektora placówki
opiekuńczo-wychowawczej, dyrektora regionalnej placówki
opiekuńczo-terapeutycznej albo osoby uczącej się.
Wniosek
składa się w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na miejsce
zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie dobry start, a w przypadku
ubiegania się o świadczenie dobry start na dziecko umieszczone w pieczy zastępczej
albo ubiegania się o świadczenie dobry start przez osobę uczącą się będącą
osobą usamodzielnianą w rozumieniu ustawy - w powiatowym centrum pomocy
rodzinie właściwym ze względu na miejsce odpowiednio zamieszkania osoby
ubiegającej się albo siedziby placówki opiekuńczo-wychowawczej albo regionalnej
placówki opiekuńczo-terapeutycznej.
Oznacza
to, że w gminnym organie właściwym według miejsca zamieszkania wnioski o
świadczenie dobry start składają:
- rodzice,
- opiekunowie prawni,
- opiekunowie faktyczni dziecka,
- osoby uczące się (z wyłączeniem osób usamodzielnianych, o których mowa w
ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej - art. 140 tej
ustawy).
Z
kolei w powiatowym centrum pomocy rodzinie według miejsca odpowiednio zamieszkania
wnioskodawcy lub siedziby placówki wnioski o świadczenie dobry start składają:
- rodziny zastępcze,
- osoby prowadzące rodzinne domy dziecka,
- dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych,
-dyrektorzy regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych,
- osoby uczące się będące osobami usamodzielnianymi w rozumieniu ustawy o
wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Przyznanie świadczenia dobry start nie wymaga
wydania decyzji. Odmowa przyznania świadczenia dobry start oraz rozstrzygnięcie
w sprawie nienależnie pobranego świadczenia dobry start wymagają wydania
decyzji. Wnioskodawcy zostanie przesłana informacja o przyznaniu
świadczenia dobry start na wskazany przez niego adres poczty
elektronicznej - o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej
we wniosku. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu
poczty elektronicznej, zostanie on poinformowany o możliwości
osobistego odebrania informacji o przyznaniu świadczenia dobry
start.
Do pobrania:
1. Wzór
wniosku wraz z załącznikiem:
https://www.mpips.gov.pl/DobryStart/wzor-wniosku-o-swiadczenie
2. Instrukcja
składania wniosku na PIU Emp@tia
https://empatia.mpips.gov.pl/documents/10180/28724/Instrukcja+eWnioski/d5128194-3500-4cea-a9d3-8e41d994ead6
|