Piątek,  10 stycznia 2025, Imieniny: Ady, Jana, Wilhelma
   Strona główna       Samorząd       Osięciny       Kultura i Sport       Edukacja       RODO       Przetargi       Umowy 2020   

Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy
Powiat Radziejowski
Gdy chcesz usunąć drzewo!!! Zmiana przepisów prawa
23/06/2017
Po wejściu w życie obecnej nowelizacji przepisów właściciel nieruchomości w ogóle nie musi uzyskiwać zezwolenia na wycięcie drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
  • 80 cm - w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
     
  • 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
     
  • 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.


Kiedy potrzebne zgłoszenie?

Od dnia 17 czerwca 2017 roku wprowadzony został obowiązek zgłoszenia do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm wynosi:

  • 80 cm - w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
     
  • 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
     
  • 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Organ w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokonuje oględzin w celu ustalenia odpowiednio:
  • nazwy gatunku drzewa,
     
  • obwodu pnia ustalonego na wysokości 5 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
     
    • posiada kilka pni - obwodu każdego z tych pni,
       
    • nie posiada pnia - obwodu pnia poniżej korony drzewa.
Z oględzin sporządza się protokół. Organ w terminie 14 dni od dnia oględzin może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie. Organ może też przed upływem wskazanego terminu wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin, usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
Organ może sprzeciwić się wycince drzewa m.in. na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania przez organ oględzin przy zgłoszeniu wycinki wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i jest realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ nakłada na właściciela nieruchomości obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa. Zasady ustalania tych opłat pozostają bez zmian. Przy czym wysokości tych stawek nie ustalają już obecnie rady gmin. Minister właściwy do spraw środowiska określi w drodze rozporządzenia wysokość stawek opłat, różnicując je ze względu na rodzaj lub gatunek drzew lub krzewów oraz obwód pnia drzewa lub powierzchnię krzewu albo krzewów rosnących w skupisku.
Zgłoszenie wycinki drzewa znajduje się na stronie www.osieciny.pl w BIP-ie, w zakładce wzory dokumentów - przy wniosku o usuniecie drzew dla osób prowadzących działalność gospodarczą i wzór zgłoszenia usunięcia drzew dla osób fizycznych.
Postawa prawna
Ustawa z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2134 ze zm.)