Urząd Gminy w Osięcinach na wniosek Dyrektora SzkołyPodstawowej w Osięcinach p. Andrzeja Polaszkaprzystąpił do realizacjiPriorytetu 3. Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2016-2020„Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych”.
link do filmiku
Szkoła Podstawowa w Osięcinach, otrzymała wsparcie finansowe 12.000złz programu oraz 3.000 zł od organu prowadzącego na zakup nowości wydawniczych do biblioteki szkolnej.
Aby spełnić wymagania, szkoła: • przeprowadziła ankiety wśród uczniów i nauczycieli na temat zainteresowań czytelniczych i zakupu nowości wydawniczych do biblioteki szkolnej, • zasięgnęła opiniiRady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w sprawie zakupu książek.Przy zakupach książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych (zakupiono książki kartonowe, z dużymi literami, w 3D, opowiadania i wiersze na płytach CD oraz książki z ćwiczeniami do pracy indywidualnej), • zorganizowała spotkania z rodzicami,na których uwzględniono tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży, • dostosowała organizację pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów. Zwiększono współpracę z Biblioteką Pedagogiczną we Włocławku i Gminną Biblioteką Publiczną w Osięcinach. Współpraca przebiegała wielopłaszczyznowo min. obejmowała planowanie zakupów książek, wypożyczeń międzybibliotecznych, spotkania autorskie, lekcje biblioteczne, konkursy i wystawy.
W realizacji programu brało udział 323 uczniów naszej szkoły, uczących się w 16 oddziałach. Zrealizowano 19 projektów edukacyjnych z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej. W każdej klasie odbywało się głośne czytanie wybranych fragmentów, bajek, wierszy lub opowiadań przez rodziców, dziadków, rodzeństwo, bibliotekarza, pedagoga, logopedę. Wykonano wiele prac plastycznych. Każdy projekt kończyła wystawa wszystkich wytworów uczniów, wykonanych w czasie jego realizacji.
Zorganizowano wiele imprez i wydarzeń,promujących czytelnictwo z udziałem uczniów: 1. Imprezy: - Czytanie na forum szkoły baśni „Jaś i Małgosia” przez Wójta Gminy Osięciny p. Jerzego Izydorskiego, -Noc z baśniami( zabawy z książką, debata „ Dlaczego warto czytać” ), - Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, - „Misie duże, misie małe, te pluszowe przyjaciółmi naszymi są”, -21 listopada - Organizacja Dnia Życzliwości, -90 Urodziny Kubusia Puchatka pod hasłem „Czytanie łączy pokolenia”, - Wielkie czytanie ,, W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza, -Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych;
2. Spotkania autorskie z : - Olegiem Dowgalem i Romanem Pankiewiczem dla uczniów las 4-6, - Bogdanem Karpińskim dla członków koła bibliotecznego i medialnego, -Adamem Wróblem dla uczniów klasy 3, -Elżbietą Bednarczyk dla uczniów klas1-3;
3. Przedstawienia: -,,Wielcy Polacy – Henryk Sienkiewicz”, -„Wesoły świat Jana Brzechwy”, -„Alfabet znamy, dobrze czytamy”, -„Rzepka”, -„W krainie baśni i bajek”, -Prezentacja teledysku „Przytul hejtera” z udziałem uczniów naszej szkoły, -Prezentacja pt. „Powstanie Warszawskie”, - Inscenizacja wiersza „Na straganie”, -„Stoją książki w bibliotece, a w tych książkach cały świat….”, -Inscenizacja wierszy wspólnie z rodzicami „Kaczka Dziwaczka” i „Lokomotywa”;
4. Wystawy: - Wystawa zdjęć z Muzeum H. Sienkiewicza, - Baśniopisarze i bajkopisarze, -Wystawa pacynek, kukiełek i rymowanek, -Wystawa plakatów „Warto czytać”, -Albumy nt. życia i twórczości H. Sienkiewicza, -Powstańcy warszawscy- „Oddali życie, abyśmy my mogli żyć”, -Miś przyjacielem dziecka, -Wykonanie drzewa życzliwości, - Dzienniczki ciekawej książki, -Zbiory biblioteki dawniej i dziś; -Redagowanie opowiadań i rymowanek- „Miejsce w którym mieszkam” - „Jesienny obraz Kujaw” i „Kujawskie rymowanki”
5. Konkursy: -Powiatowy Konkurs Poezji Patriotycznej, -Konkurs afiszowy„Czytam, poznaje, wiem”, -Konkurs plastyczny –Moja zakładka do książki, -Konkurs informatyczny - Okładka do książki, -Plebiscyt na życzliwego ucznia i wręczenie orderu uśmiechu, -Wykonanie ilustracji do książki „W pustyni i w puszczy”, -Quiz na temat życia i twórczości H. Sienkiewicza, -Szkolny Konkurs Pięknego Czytania dla klas 1-3, -Quiz „Jaka to legenda”, -Konkurs plastyczny „Moja ulubiona legenda”, -Szczęśliwe zakończenie do smutnej baśni, - Ogólnopolski Konkurs dla szkół, pod nazwą „Zaczytana Szkoła”, -Udział w Powiatowym Konkursie ,,Przygoda z Sienkiewiczem”, -Prowadzenie całorocznego konkursu czytelnictwa indywidualnego i klasowego;
6. Wycieczki: -Wydawnictwo Duszpasterstwa Rolników we Włocławku, - Księgarnia EMPiK we Włocławku, - Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęborku, - Gniezno- pierwsza stolica państwa polskiego, -Kruszwica – miejsce związane z legenda i początkiem państwa polskiego, - Wyjazdy na spektakle teatralne;
7. Inne wydarzenia: - Korespondencja z wnuczką pisarza Henryka Sienkiewicza – Jadwigą Sienkiewicz, - Akcja pod nazwą „Wyślij kartkę do Powstańca” - wykonanie i wysłanie kartek do uczestników Powstania Warszawskiego, -,,Pokażmy, że warto czytać”- akcja czytelnicza w kl. 5, -Zabawa z książką- akcja kl. 3c - wykonanie albumów „Na Kujawskiej Ziemi” i „Osięciny i okolice”.
Praca nad programem ukazała dzieciom piękno tkwiące w książkach oraz zwróciła ich uwagę na walory edukacyjne i wychowawcze. Z pewnością rozbudzono ich zainteresowania czytelniczeprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa, zachęcanie do samodzielnego czytania książek, ze zwróceniem uwagi na właściwe obchodzenie się z nimi oraz promocję zbiorów biblioteki szkolnej.Bardzo istotnym działaniem było kształtowanie umiejętności uważnego słuchania podczas czytania przez osoby dorosłe i bogacenie słownictwa dzieci. Zadania, które były przeznaczone do wykonania przez dzieci uczyłyodpowiedzialności, systematyczności i współdziałania w grupie. Realizacja poszczególnych zadań wymagała od nich wykazania się pomysłowością, inwencją twórczą, kreatywnością i samodzielnością.Wymiernym efektem jest zwiększona ilość wypożyczeń w bibliotece oraz poprawa jakości czytania przez uczniów, którzy zaczęli traktować czytanie jako ciekawy sposób spędzania czasu.Zakupione nowości wpłynęły na większą atrakcyjność zbiorów bibliotecznych.
Koordynator programu - Zofia Polaszek
|