Urz膮d Gminy w Osi臋cinach na wniosek Dyrektora Szko艂yPodstawowej w Osi臋cinach p. Andrzeja Polaszkaprzyst膮pi艂 do realizacjiPriorytetu 3. Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2016-2020„Rozwijanie zainteresowa艅 uczni贸w przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa w艣r贸d dzieci i m艂odzie偶y, w tym zakup nowo艣ci wydawniczych”.
link do filmiku
Szko艂a Podstawowa w Osi臋cinach, otrzyma艂a wsparcie finansowe 12.000z艂z programu oraz 3.000 z艂 od organu prowadz膮cego na zakup nowo艣ci wydawniczych do biblioteki szkolnej.
Aby spe艂ni膰 wymagania, szko艂a: • przeprowadzi艂a ankiety w艣r贸d uczni贸w i nauczycieli na temat zainteresowa艅 czytelniczych i zakupu nowo艣ci wydawniczych do biblioteki szkolnej, • zasi臋gn臋艂a opiniiRady Rodzic贸w i Samorz膮du Uczniowskiego w sprawie zakupu ksi膮偶ek.Przy zakupach ksi膮偶ek uwzgl臋dniono potrzeby uczni贸w niepe艂nosprawnych (zakupiono ksi膮偶ki kartonowe, z du偶ymi literami, w 3D, opowiadania i wiersze na p艂ytach CD oraz ksi膮偶ki z 膰wiczeniami do pracy indywidualnej), • zorganizowa艂a spotkania z rodzicami,na kt贸rych uwzgl臋dniono tematyk臋 wp艂ywu czytania na rozw贸j dzieci i m艂odzie偶y, • dostosowa艂a organizacj臋 pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczni贸w. Zwi臋kszono wsp贸艂prac臋 z Bibliotek膮 Pedagogiczn膮 we W艂oc艂awku i Gminn膮 Bibliotek膮 Publiczn膮 w Osi臋cinach. Wsp贸艂praca przebiega艂a wielop艂aszczyznowo min. obejmowa艂a planowanie zakup贸w ksi膮偶ek, wypo偶ycze艅 mi臋dzybibliotecznych, spotkania autorskie, lekcje biblioteczne, konkursy i wystawy.
W realizacji programu bra艂o udzia艂 323 uczni贸w naszej szko艂y, ucz膮cych si臋 w 16 oddzia艂ach. Zrealizowano 19 projekt贸w edukacyjnych z wykorzystaniem ksi臋gozbioru biblioteki szkolnej. W ka偶dej klasie odbywa艂o si臋 g艂o艣ne czytanie wybranych fragment贸w, bajek, wierszy lub opowiada艅 przez rodzic贸w, dziadk贸w, rodze艅stwo, bibliotekarza, pedagoga, logoped臋. Wykonano wiele prac plastycznych. Ka偶dy projekt ko艅czy艂a wystawa wszystkich wytwor贸w uczni贸w, wykonanych w czasie jego realizacji.
Zorganizowano wiele imprez i wydarze艅,promuj膮cych czytelnictwo z udzia艂em uczni贸w: 1. Imprezy: - Czytanie na forum szko艂y ba艣ni „Ja艣 i Ma艂gosia” przez W贸jta Gminy Osi臋ciny p. Jerzego Izydorskiego, -Noc z ba艣niami( zabawy z ksi膮偶k膮, debata „ Dlaczego warto czyta膰” ), - Og贸lnopolski Dzie艅 G艂o艣nego Czytania, - „Misie du偶e, misie ma艂e, te pluszowe przyjaci贸艂mi naszymi s膮”, -21 listopada - Organizacja Dnia 呕yczliwo艣ci, -90 Urodziny Kubusia Puchatka pod has艂em „Czytanie 艂膮czy pokolenia”, - Wielkie czytanie ,, W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza, -Mi臋dzynarodowy Miesi膮c Bibliotek Szkolnych;
2. Spotkania autorskie z : - Olegiem Dowgalem i Romanem Pankiewiczem dla uczni贸w las 4-6, - Bogdanem Karpi艅skim dla cz艂onk贸w ko艂a bibliotecznego i medialnego, -Adamem Wr贸blem dla uczni贸w klasy 3, -El偶biet膮 Bednarczyk dla uczni贸w klas1-3;
3. Przedstawienia: -,,Wielcy Polacy – Henryk Sienkiewicz”, -„Weso艂y 艣wiat Jana Brzechwy”, -„Alfabet znamy, dobrze czytamy”, -„Rzepka”, -„W krainie ba艣ni i bajek”, -Prezentacja teledysku „Przytul hejtera” z udzia艂em uczni贸w naszej szko艂y, -Prezentacja pt. „Powstanie Warszawskie”, - Inscenizacja wiersza „Na straganie”, -„Stoj膮 ksi膮偶ki w bibliotece, a w tych ksi膮偶kach ca艂y 艣wiat….”, -Inscenizacja wierszy wsp贸lnie z rodzicami „Kaczka Dziwaczka” i „Lokomotywa”;
4. Wystawy: - Wystawa zdj臋膰 z Muzeum H. Sienkiewicza, - Ba艣niopisarze i bajkopisarze, -Wystawa pacynek, kukie艂ek i rymowanek, -Wystawa plakat贸w „Warto czyta膰”, -Albumy nt. 偶ycia i tw贸rczo艣ci H. Sienkiewicza, -Powsta艅cy warszawscy- „Oddali 偶ycie, aby艣my my mogli 偶y膰”, -Mi艣 przyjacielem dziecka, -Wykonanie drzewa 偶yczliwo艣ci, - Dzienniczki ciekawej ksi膮偶ki, -Zbiory biblioteki dawniej i dzi艣; -Redagowanie opowiada艅 i rymowanek- „Miejsce w kt贸rym mieszkam” - „Jesienny obraz Kujaw” i „Kujawskie rymowanki”
5. Konkursy: -Powiatowy Konkurs Poezji Patriotycznej, -Konkurs afiszowy„Czytam, poznaje, wiem”, -Konkurs plastyczny –Moja zak艂adka do ksi膮偶ki, -Konkurs informatyczny - Ok艂adka do ksi膮偶ki, -Plebiscyt na 偶yczliwego ucznia i wr臋czenie orderu u艣miechu, -Wykonanie ilustracji do ksi膮偶ki „W pustyni i w puszczy”, -Quiz na temat 偶ycia i tw贸rczo艣ci H. Sienkiewicza, -Szkolny Konkurs Pi臋knego Czytania dla klas 1-3, -Quiz „Jaka to legenda”, -Konkurs plastyczny „Moja ulubiona legenda”, -Szcz臋艣liwe zako艅czenie do smutnej ba艣ni, - Og贸lnopolski Konkurs dla szk贸艂, pod nazw膮 „Zaczytana Szko艂a”, -Udzia艂 w Powiatowym Konkursie ,,Przygoda z Sienkiewiczem”, -Prowadzenie ca艂orocznego konkursu czytelnictwa indywidualnego i klasowego;
6. Wycieczki: -Wydawnictwo Duszpasterstwa Rolnik贸w we W艂oc艂awku, - Ksi臋garnia EMPiK we W艂oc艂awku, - Muzeum Henryka Sienkiewicza w Obl臋borku, - Gniezno- pierwsza stolica pa艅stwa polskiego, -Kruszwica – miejsce zwi膮zane z legenda i pocz膮tkiem pa艅stwa polskiego, - Wyjazdy na spektakle teatralne;
7. Inne wydarzenia: - Korespondencja z wnuczk膮 pisarza Henryka Sienkiewicza – Jadwig膮 Sienkiewicz, - Akcja pod nazw膮 „Wy艣lij kartk臋 do Powsta艅ca” - wykonanie i wys艂anie kartek do uczestnik贸w Powstania Warszawskiego, -,,Poka偶my, 偶e warto czyta膰”- akcja czytelnicza w kl. 5, -Zabawa z ksi膮偶k膮- akcja kl. 3c - wykonanie album贸w „Na Kujawskiej Ziemi” i „Osi臋ciny i okolice”.
Praca nad programem ukaza艂a dzieciom pi臋kno tkwi膮ce w ksi膮偶kach oraz zwr贸ci艂a ich uwag臋 na walory edukacyjne i wychowawcze. Z pewno艣ci膮 rozbudzono ich zainteresowania czytelniczeprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa, zach臋canie do samodzielnego czytania ksi膮偶ek, ze zwr贸ceniem uwagi na w艂a艣ciwe obchodzenie si臋 z nimi oraz promocj臋 zbior贸w biblioteki szkolnej.Bardzo istotnym dzia艂aniem by艂o kszta艂towanie umiej臋tno艣ci uwa偶nego s艂uchania podczas czytania przez osoby doros艂e i bogacenie s艂ownictwa dzieci. Zadania, kt贸re by艂y przeznaczone do wykonania przez dzieci uczy艂yodpowiedzialno艣ci, systematyczno艣ci i wsp贸艂dzia艂ania w grupie. Realizacja poszczeg贸lnych zada艅 wymaga艂a od nich wykazania si臋 pomys艂owo艣ci膮, inwencj膮 tw贸rcz膮, kreatywno艣ci膮 i samodzielno艣ci膮.Wymiernym efektem jest zwi臋kszona ilo艣膰 wypo偶ycze艅 w bibliotece oraz poprawa jako艣ci czytania przez uczni贸w, kt贸rzy zacz臋li traktowa膰 czytanie jako ciekawy spos贸b sp臋dzania czasu.Zakupione nowo艣ci wp艂yn臋艂y na wi臋ksz膮 atrakcyjno艣膰 zbior贸w bibliotecznych.
Koordynator programu - Zofia Polaszek
|