Prezydent RP Bronisław Komorowski podpisał uchwaloną przez poprzedni Sejm na wniosek Ministerstwa Środowiska nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która radykalnie zmieni rzeczywistość „śmieciową” w Polsce.
Najważniejsze zmiany czekają nas wszystkich co prawda dopiero w 2013 r., ale już dzisiaj musimy się do nich powoli przygotować.
Zgodnie z nowymi regulacjami odpowiedzialność za całokształt gospodarki śmieciowej we wszystkich miejscowościach ponosić będzie właśnie samorząd gminy, który m.in. będzie wykonywać takie zadania, jak:
1. Stworzenie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
2. Nadzór nad gospodarką odpadami komunalnymi, w tym koordynacja odbiorów odpadów od właścicieli nieruchomości,
3. Organizacja odbioru papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
Co to tak naprawdę oznacza?
Myliłby się ten, kto by powiedział, że koszty tych zmian poniesie tylko gmina. Otóż Sejm w podjętej ustawie przewidział, że obciążeni nimi zostaną w pierwszym rzędzie mieszkańcy wszystkich polskich miejscowości, którzy będą ponosić tzw. opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
Opłata za gospodarowanie odpadami:
- będzie ustalana przez Radę Gminy w drodze uchwały,
- będzie płacona na konto Urzędu Gminy,
- będzie zależeć od liczby mieszkańców, od powierzchni nieruchomości, od zużytej wody lub od gospodarstwa domowego (ostatecznie zdecyduje o tym uchwała).
Z ww. opłaty gmina będzie musiała pokryć wszelkie (wcale niemałe) koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów oraz obsługi administracyjnej tego systemu. Ponadto nowe przepisy przewidują szereg obowiązków, jakie nałożone zostały na urzędy gmin oraz mieszkańców .
OBOWIĄZKI MIESZKAŃCÓW:
- złożeniem jednorazowej deklaracji do Urzędu,
- uiszczanie opłaty śmieciowej zgodnie z treścią podjętej w przyszłości uchwały,
- wyposażanie nieruchomości w pojemnik do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych.
OBOWIĄZKI URZĘDU GMINY:
- organizacja przetargu na odbiór odpadów komunalnych
- zawieranie umówi na odbiór odpadów z przedsiębiorcą wyłonionym w drodze przetargu
- ustalanie w drodze decyzji wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców, którzy deklaracji we własnym zakresie nie złożą
- pobieranie opłat za wywóz odpadów
- egzekwowanie opłat w trybie odrębnych przepisów na zasadach analogicznych jak w przypadku podatków i opłat lokalnych
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
- prowadzenie działalności sprawozdawczej w zakresie gospodarki śmieciowej
- kontrola przestrzegania i stosowania przepisów ustawy
- naliczanie kar pieniężnych
- prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej
OBOWIĄZKI RADY GMINY
- zabezpieczenie środków w budżecie gminy na gospodarkę śmieciową
- uchwalenie regulaminu utrzymania porządki i czystości na terenie gminy
- określenie stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- określenie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- ustalenie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- określenie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych i ich zagospodarowania
Planowany harmonogram zmian.
Zgodnie z decyzją Sejmu nowe zasady funkcjonowania gospodarki śmieciowej w gminie wchodzą w życie 1 lipca 2013 roku, z tym że Rada Gminy Osięciny będzie musiała podjąć stosowne uchwały – w tym dotyczące opłat śmieciowych oraz zasad prowadzenia gospodarki odpadami – do 31 grudnia 2012 roku. Tym samym przed nami bardzo intensywny czas prac wdrożeniowych i legislacyjnych, który nie tylko całkowicie zmieni krajobraz śmieciowy w naszej gminie, ale zarazem bezpośrednio dotknie nasze kieszenie.
CO CZEKA NAS NIEBAWEM?
- rozwiązanie dotychczasowych indywidualnych zawieranych przez mieszkańców umów z firmami „śmieciowymi”
- zawarcie zbiorczej umowy przez Urząd Gminy Osięciny z jedna wybrana w przetargu firma na odbiór śmieci u wszystkich mieszkańców gminy Osięciny,
- odbiór wszelkiego rodzaju śmieci przez firmę wybrana w przetargu przez władze samorządowe, a nie przez samego siebie
- przyjęcie przez Radę Gminy Osięciny uchwały o tzw. Opłacie śmieciowej
- wnoszenie przez mieszkańców na podstawie uchwały Rady Gminy Osięciny opłaty za wywóz śmieci
Dla porządku należy podkreślić, że zmiany wprowadzone przez Sejm mają zapobiec obciążeniu gmin (w tym naszej) wielomilionowymi karami, jakimi te mogłyby być obciążone na rzecz Brukseli z tytułu niedostosowania przez Polskę prawa krajowego do przewidzianych traktatem wymogów unijnych, a w szczególności dyrektywy 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych, dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów oraz dyrektywy 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów.
Renata Ładzińska
|