W dniach od 27 lutego do 16 marca 2012 roku w Szkole Podstawowej w Osi臋cinach odby艂a si臋 ewaluacja zewn臋trzna przeprowadzona przez Kujawko-Pomorskiego Kuratora O艣wiaty.
Kontrol臋 przeprowadzono w nast臋puj膮cych obszarach: - efekty, - procesy, - 艣rodowisko, - zarz膮dzanie.
W badaniach uczestniczyli uczniowie, nauczyciela, pracownicy niepedagogiczni szko艂y, rodzice, i partnerzy, z kt贸rymi szko艂a wsp贸艂pracuje. Przeprowadzono ankietowanie oraz wywiady z w/w grupami. Obserwowano bie偶膮c膮 prac臋 w szkole, poddano r贸wnie偶 analizie dokumenty szko艂y. W wyniku przeprowadzonych bada艅 sporz膮dzono raport i wyci膮gni臋to wnioski: 1.Konsekwentne wdra偶anie wniosk贸w formu艂owanych na podstawie analizy osi膮gni臋膰, prowadzi do wzrostu umiej臋tno艣ci uczni贸w i osi膮gania przez nich wysokich wynik贸w na sprawdzianie zewn臋trznym oraz wp艂ywa na podniesienie jako艣ci pracy szko艂y. 2. Szko艂a podejmuje liczne inicjatywy na rzecz 艣rodowiska lokalnego, uwzgl臋dniaj膮c jego mo偶liwo艣ci i potrzeby. Wsp贸艂pracuje z wieloma instytucjami i organizacjami, co korzystnie wp艂ywa na rozw贸j uczni贸w oraz tworzy pozytywny obraz szko艂y w 艣rodowisku lokalnym. 3.Nauczyciele przeprowadzaj膮 szczeg贸艂owe analizy osi膮gni臋膰 uczni贸w uwzgl臋dniaj膮ce ich mo偶liwo艣ci rozwojowe i na wiele sposob贸w aktywizuj膮 swoich uczni贸w, co przek艂ada si臋 na rozw贸j uczni贸w i szko艂y. 4.Realizowana w szkole koncepcja pracy, znana i akceptowana przez uczni贸w, rodzic贸w i pracownik贸w, k艂adzie szczeg贸lny nacisk na wszechstronne kszta艂cenie i wychowanie uczni贸w. Podlega systematycznej ewaluacji i modyfikacji w celu podnoszenia jako艣ci proces贸w edukacyjnych. 5.Procesy edukacyjne, b臋d膮ce efektem wsp贸艂pracy nauczycieli w zespo艂ach zadaniowych, maj膮 charakter zorganizowany, a proces dydaktyczny jest sp贸jny z procesem wychowawczym nastawionym na wszechstronny rozw贸j uczni贸w. 6.Prowadzona na ka偶dym etapie kszta艂cenia systematyczna diagnoza wynik贸w nauczania, sprzyja doskonaleniu systemu kszta艂cenia i wp艂ywa na popraw臋 nabywania przez uczni贸w wiadomo艣ci i umiej臋tno艣ci okre艣lonych w podstawie programowej. 7.Dzia艂ania szko艂y w obszarze wyr贸wnywania szans edukacyjnych, skuteczne i cenione przez partner贸w i Samorz膮d, umo偶liwiaj膮 ka偶demu uczniowi osi膮gni臋cie sukcesu na miar臋 jego mo偶liwo艣ci. 8.Uczniowie czuj膮 si臋 w szkole bezpiecznie i zachowuj膮 si臋 zgodnie z przyj臋tymi normami, a szko艂a prowadzi szereg dzia艂a艅 maj膮cych na celu eliminowanie zagro偶e艅 oraz wzmacnianie po偶膮danych zachowa艅. 9.Wyposa偶enie szko艂y, jej estetyka i bezpieczne usytuowanie sprzyjaj膮 realizowaniu podstawy programowej i przyj臋tych w szkole program贸w nauczania. Panuj膮cy w niej klimat oraz wysokie wyniki nauczania i poczucie bezpiecze艅stwa powoduj膮, 偶e uczniowie ch臋tnie przychodz膮 do szko艂y. 10.Rodzice traktowani s膮 przez szko艂臋 jak partnerzy, uczestnicz膮 w podejmowanych przez ni膮 dzia艂aniach i wsp贸艂decyduj膮 w sprawach wychowawczych, organizacyjnych i dydaktycznych. 11.Sprawowany jest wewn臋trzny nadz贸r pedagogiczny oraz prowadzona jest ewaluacja wewn臋trzna, a wnioski z wewn臋trznego nadzoru przyczyniaj膮 si臋 do wprowadzania korzystnych zmian w funkcjonowaniu szko艂y.
W zwi膮zku z zako艅czeniem kontroli w dniu 19 marca 2012 roku odby艂 si臋 spotkanie W贸jta Jerzego Izydorskiego z Dyrektorem Szko艂y Podstawowej w Osi臋cinach Andrzejem Polaszkiem i Wicedyrektorem Andrzejem Rosi艅skim podsumowuj膮c wyniki szko艂y. Na szczeg贸lne wyr贸偶nienie zas艂uguje wyposa偶enie szko艂y oraz zaplecze pomocy dydaktycznych. Poza tym, nauczyciele szko艂y pracuj膮 zespo艂owo, osi膮gaj膮c w ten spos贸b bardzo dobre wyniki. Potwierdza to wynik sprawdzianu zewn臋trznego oraz sukcesy w olimpiadach przedmiotowych i sportowych. Szko艂a jest zintegrowana ze 艣rodowiskiem lokalnym. Realizowanych jest wiele przedsi臋wzi臋膰 wsp贸lnie z partnerami zewn臋trznymi szko艂y.
W贸jt Jerzy Izydorski pogratulowa艂 dyrektorom z osi膮gni臋cia tak wysokiego wyniku uzyskanego z ewaluacji szko艂y.
RomualD Trzeciak |