W dniach od 27 lutego do 16 marca 2012 roku w Szkole Podstawowej w Osięcinach odbyła się ewaluacja zewnętrzna przeprowadzona przez Kujawko-Pomorskiego Kuratora Oświaty.
Kontrolę przeprowadzono w następujących obszarach: - efekty, - procesy, - środowisko, - zarządzanie.
W badaniach uczestniczyli uczniowie, nauczyciela, pracownicy niepedagogiczni szkoły, rodzice, i partnerzy, z którymi szkoła współpracuje. Przeprowadzono ankietowanie oraz wywiady z w/w grupami. Obserwowano bieżącą pracę w szkole, poddano również analizie dokumenty szkoły. W wyniku przeprowadzonych badań sporządzono raport i wyciągnięto wnioski: 1.Konsekwentne wdrażanie wniosków formułowanych na podstawie analizy osiągnięć, prowadzi do wzrostu umiejętności uczniów i osiągania przez nich wysokich wyników na sprawdzianie zewnętrznym oraz wpływa na podniesienie jakości pracy szkoły. 2. Szkoła podejmuje liczne inicjatywy na rzecz środowiska lokalnego, uwzględniając jego możliwości i potrzeby. Współpracuje z wieloma instytucjami i organizacjami, co korzystnie wpływa na rozwój uczniów oraz tworzy pozytywny obraz szkoły w środowisku lokalnym. 3.Nauczyciele przeprowadzają szczegółowe analizy osiągnięć uczniów uwzględniające ich możliwości rozwojowe i na wiele sposobów aktywizują swoich uczniów, co przekłada się na rozwój uczniów i szkoły. 4.Realizowana w szkole koncepcja pracy, znana i akceptowana przez uczniów, rodziców i pracowników, kładzie szczególny nacisk na wszechstronne kształcenie i wychowanie uczniów. Podlega systematycznej ewaluacji i modyfikacji w celu podnoszenia jakości procesów edukacyjnych. 5.Procesy edukacyjne, będące efektem współpracy nauczycieli w zespołach zadaniowych, mają charakter zorganizowany, a proces dydaktyczny jest spójny z procesem wychowawczym nastawionym na wszechstronny rozwój uczniów. 6.Prowadzona na każdym etapie kształcenia systematyczna diagnoza wyników nauczania, sprzyja doskonaleniu systemu kształcenia i wpływa na poprawę nabywania przez uczniów wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej. 7.Działania szkoły w obszarze wyrównywania szans edukacyjnych, skuteczne i cenione przez partnerów i Samorząd, umożliwiają każdemu uczniowi osiągnięcie sukcesu na miarę jego możliwości. 8.Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie i zachowują się zgodnie z przyjętymi normami, a szkoła prowadzi szereg działań mających na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań. 9.Wyposażenie szkoły, jej estetyka i bezpieczne usytuowanie sprzyjają realizowaniu podstawy programowej i przyjętych w szkole programów nauczania. Panujący w niej klimat oraz wysokie wyniki nauczania i poczucie bezpieczeństwa powodują, że uczniowie chętnie przychodzą do szkoły. 10.Rodzice traktowani są przez szkołę jak partnerzy, uczestniczą w podejmowanych przez nią działaniach i współdecydują w sprawach wychowawczych, organizacyjnych i dydaktycznych. 11.Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny oraz prowadzona jest ewaluacja wewnętrzna, a wnioski z wewnętrznego nadzoru przyczyniają się do wprowadzania korzystnych zmian w funkcjonowaniu szkoły.
W związku z zakończeniem kontroli w dniu 19 marca 2012 roku odbył się spotkanie Wójta Jerzego Izydorskiego z Dyrektorem Szkoły Podstawowej w Osięcinach Andrzejem Polaszkiem i Wicedyrektorem Andrzejem Rosińskim podsumowując wyniki szkoły. Na szczególne wyróżnienie zasługuje wyposażenie szkoły oraz zaplecze pomocy dydaktycznych. Poza tym, nauczyciele szkoły pracują zespołowo, osiągając w ten sposób bardzo dobre wyniki. Potwierdza to wynik sprawdzianu zewnętrznego oraz sukcesy w olimpiadach przedmiotowych i sportowych. Szkoła jest zintegrowana ze środowiskiem lokalnym. Realizowanych jest wiele przedsięwzięć wspólnie z partnerami zewnętrznymi szkoły.
Wójt Jerzy Izydorski pogratulował dyrektorom z osiągnięcia tak wysokiego wyniku uzyskanego z ewaluacji szkoły.
RomualD Trzeciak |