W ostatnim czasie na drogach ca艂ego kraju, r贸wnie偶 naszego wojew贸dztwa pojawi艂a si臋 znaczna ilo艣膰 samochod贸w wyposa偶onych w 艣wiat艂a do jazdy dziennej typu „led”. Kierowcy samochod贸w o艣wietlenie takie instaluj膮 zazwyczaj samodzielnie, nie zawsze w spos贸b zgodny z obowi膮zuj膮cymi przepisami prawa.
艢wiat艂a do jazdy dziennej typu „LED” – czy zawsze zgodnie z obowi膮zuj膮cym prawem?
Kwestia dopuszczenia pojazdu do ruchu zosta艂a uregulowana w rozdziale 2 „Warunki dopuszczenia pojazdu do ruchu” Ustawy z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym. Przepis ten stanowi, 偶e pojazdy dopuszczone do ruchu musz膮 odpowiada膰 warunkom technicznym okre艣lonym w artyku艂ach tej ustawy. Nie ma tu wi臋c 偶adnej w膮tpliwo艣ci, 偶e pojazd uczestnicz膮cy w ruchu ma by膰 tak zbudowany i wyposa偶ony, aby korzystanie z niego m.in. nie narusza艂o porz膮dku ruchu na drodze. W my艣l przepis贸w okre艣lonych w tej ustawie, ka偶da cz臋艣膰 pojazdu powinna by膰 homologowana. Maj膮c na uwadze problem dotycz膮cy 艣wiate艂 typu „led”, na wst臋pie nale偶y dok艂adnie przyjrze膰 si臋 przepisom, dotycz膮cych warunk贸w technicznych i wyposa偶enia pojazd贸w. Nowel膮 w tej materii jest Rozporz膮dzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009r. zmieniaj膮ce rozporz膮dzenie w sprawie warunk贸w technicznych pojazd贸w oraz ich niezb臋dnego wyposa偶enia. W tabelarycznym za艂膮czniku do rozporz膮dzenia pod poz. 18 dok艂adnie okre艣lono warunki dla 艣wiat艂a do jazdy dziennej. Ustawodawca jasno okre艣li艂 wymogi zwi膮zane dla tego typu o艣wietlenia. Niespe艂nienie cho膰by jednego z nich uprawnia policjanta do np. zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu lub na艂o偶enia mandatu. 艢wiat艂a do jazdy dziennej musz膮 by膰 barwy bia艂ej, powinny si臋 w艂膮cza膰 automatycznie po przekr臋ceniu kluczyka (w艂膮czeniu zap艂onu), ale powinny si臋 r贸wnie偶 automatycznie wy艂膮cza膰 po w艂膮czeniu 艣wiate艂 mijania, drogowych lub przeciwmg艂owych. Ponadto 艣wiat艂a te musz膮 by膰 na wysoko艣ci co najmniej 250 mm od ziemi, ale nie wy偶ej ni偶 1500 mm, maksymalnie 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, a wzajemna odleg艂o艣膰 mi臋dzy nimi nie mo偶e by膰 mniejsza ni偶 600 mm. Wskazane wcze艣niej rozporz膮dzenie zmieni艂o obowi膮zuj膮ce w Polsce przepisy, dostosowuj膮c je do europejskich norm prawnych. Dodatkowo zaznaczono r贸wnie偶, 偶e w samochodach zarejestrowanych po raz pierwszy do ko艅ca 2009 roku dopuszcza si臋 tak膮 instalacj臋 艣wiate艂 do jazdy dziennej, przy kt贸rej 艣wiec膮 si臋 r贸wnie偶 艣wiat艂a pozycyjne oraz o艣wietlenie tablicy rejestracyjnej. Chodzi o to, by nie trzeba by艂o dokonywa膰 przer贸bek i modyfikacji instalacji w samochodach, w kt贸rych za艂o偶ono 艣wiat艂a do jazdy dziennej wed艂ug wcze艣niej obowi膮zuj膮cych w Polsce przepis贸w prawa. Obowi膮zuj膮cy w chwili obecnej stan prawny dopuszcza stosowanie instalowanie w pojazdach urz膮dze艅, kt贸rych 藕r贸d艂em 艣wiat艂a s膮 diody LED. Warunkiem koniecznym jest oczywi艣cie pozyskanie przez producenta lub importera w艂a艣ciwych dokument贸w homologacji. Konieczne jest zatem, aby takie urz膮dzenie posiada艂o homologacj臋 o wyr贸偶niku „E” wraz z wyr贸偶nikiem cyfrowym pa艅stwa, kt贸re homologacje nada艂o. Ka偶dorazowe przerobienie przez u偶ytkownika, b膮d藕 to 藕r贸d艂a 艣wiat艂a, b膮d藕 to innych element贸w optycznych, natychmiast pozbawia urz膮dzenia homologacji, a co za tym idzie zabrania instalowania w poje藕dzie. Przyst膮pienie Polski do Unii Europejskiej wymog艂o na ustawodawcach dostosowanie przepis贸w obowi膮zuj膮cych w ca艂ej wsp贸lnocie. Dyrektywa komisji wskazuje, 偶e 艣wiat艂a do jazdy dziennej, opr贸cz oczywi艣cie homologacji „E” powinny by膰 zaopatrzone w wyr贸偶nik o symbolu „RL”.
nadkom. Maciej Zdunowski Wydzia艂 Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy
|